lördag 19 januari 2013

Att hamna i varmkorvkö efter att ha tankat bilen.



Förr i tiden var bensinstationerna verkligen en station som sålde bensin och sysslade med bilvård. Bilisten kunde till och med få rutorna putsade medan en serviceman fyllde på bensinen. Men det där var för ganska länge sedan. Numera har stationerna förvandlats till närbutiker och korvkiosker. Det innebär att bilisten kan hamna i en varmkorvkö,  när det är dags att betala. Och vad värre är: Om något krånglar med bilen, är det knappast troligt att det går att få hjälp på en bensinstation numera. Jag minns en gång jag verkligen hade råkat ut för ett allvarligt fel på bilen en kväll, när jag befann mig 10 mil hemifrån. Jag åkte in på en stor mack, fick tag på ägaren och frågade honom. Han blev häpen och sa: ”Jag vet inget om bilar”.
   Men även mackarna har sina problem. Så vitt jag kan förstå tjänar de inte så mycket pengar på att sälja bensin eller diesel. Därför säljs en massa annat, som de hoppas att kunderna passar på att köpa, när de ändå tankar. Dessutom har de blivit korvstånd. Så det är bara att finna sig i att stå varmkorvkön.    

Inga kommentarer: