tisdag 29 januari 2013

Döende människor som tv-underhållning.



Jag har en viss svaghet för science fiction. I en roman av Ray Bradbury,  Fahrenheit 451 (den blev också film) beskrivs ett tv-program, där en mor och en dotter ”talar ut ” om sina konflikter. Programledaren flinar belåtet, när dottern anklagar mamman för att högljutt ha haft sex med en kavaljer, så att hon inte kunnat sova.
Jag tänkte: ”Helt omöjligt att vi kan få några sådana tv-program!”
Visst fick vi det!
Jag minns också en novell, i vilken ett tv-bolag filmar människor, som råkat ut för olyckor och håller på att dö. Bäst av allt var att filma en patient, som skall opereras, och vars anhöriga mutats till att acceptera att han inte bedövas.
Även denna gång var jag övertygad om att något sådant inte skulle kunna inträffa i den s.k. verkligheten.
Nu är jag inte lika säker längre.
För bevisligen händer det att tv-bolag spelar in döende människor och att det sedan sänds som underhållning: TV-serien ”Sjukhuset”, som visas i TV3.   

Du har +1:at detta offentligt. Ångra

Inga kommentarer: