lördag 12 januari 2013

Det fanns en gång något som hette Televerket...

En gång i tiden fanns det något som hette Televerket. Där sysslade dom med att reparera telekablar och se till att det för abonnenterna gick att ringa och ta emot telefonsamtal. Om det krånglade, ringde man till ett av televerkens lokalkontor, så kom det en telearbetare och fixade problemet. Även i min kommun fanns en s.k. telebutik. Där köpte jag min fax och där kunde jag köpa nytt faxpapper och få hjälp, när faxen krånglade.


I dag finns det ingen telebutik hos mig. Den försvann en tid efter det att Televerket blivit Telia och bolagiserats. I dag finns det inget lokalkontor i min kommun. Telia ägnar sig i stället åt att öppna mobilnät i Kaukasus´diktaturer och är tydligen beredd att gå ganska långt för att få dem. Tänk om Telia i stället använt alla dessa pengar på att förbättra den svenska infrastrukturen! Tänk om vi fått ha kvar  våra telebutiker!
  Och tänk om Vattenfall struntat i att köpa kärnkraftverk och kolkraftverk utomlands och i stället lagt kraften på att se till att vi alltid har ström i ledningarna?

Vad har vi egentligen vunnit på bolagiseringen av de gamla verken?

Inga kommentarer: