onsdag 23 januari 2013

Radioprogram i Malmö/Göteborg stoppas. Stockholm tar över!




Jag har tidigare tagit upp planerna att lägga ned Publicerat (Malmö)
och Mitt i Musiken (Göteborg). Jag måste erkänna att jag hade svårt att tro att SR skulle våga vara så fräck att man samtidigt lade ned två program producerade utanför Stockholm och ersatte dem med stockholmsk programverksamhet i Stockholm. Men visst vågade SR det! Och det är stockholmska Kulturradion som utökas och ersätter både Publicerat och Mitt i Musiken.
   SR hävdar att 55 procent-regeln ändå följs, d.v.s. 55 procent av programmen ska vara producerade utanför Stockholm.  Tja, med statistik går det ju att bevisa det mesta. Jag vet från en s.k. ”säker källa” att SR lovade köpa ett program producerat av ett produktionsbolag i Stockholm, om företaget ”mantalsskrev sig” i Örebro. Då skulle det ju förvandlas till ett program producerats i den s.k. landsorten.
Så går det att klara 55-procent-regeln!

Inga kommentarer: