Många gånger har jag köpt tågbiljetter via SJ:s hemsida. Det
var i början inga problem. Men under senare år har det uppstått komplikationer,
när själva betalningen ska genomföras. Den sköts numera av Paynova, och när det
företagets namn dyker upp på skärmen, får jag omedelbart hjärtklappning och
grips av föraningar om att nu kommer allt att gå åt h-e.
När jag fyllt i
allt om betalningen, vilket i mitt fall innebär att betala via internetbank,
öppnar Paynova min bank, och jag klickar på det konto jag vill använda. Betalningen
genomförs och därefter skall Paynova stängas. och jag hamna i en ny SJ-flik och mötas av budskapet ”betalningen är genomförd”. Men ibland stängs inte Paynova, och jag
sitter där, och vet inte vad jag ska göra.
Första gångerna jag råkade ut för detta
problem, försökte jag klicka mig tillbaka – men det fungerade inte. Oftast
slutade det med att jag fick ringa till SJ, vilket alltid innebar att sitta i
telefonkö ganska länge, För det mesta hade att betalningen blivit genomförd, så
SJ behövde bara per telefon ge mig en kod för att få ut biljetten. Eftersom jag
råkat ut för det hör flera gånger, kunde jag en gång inte låta bli att klaga,
men jag hänvisades till Paynova
Dit ringde jag en
gång, men fick svaret att felet nog ändå låg hos SJ – eller också var det något
på min dator som krånglade. Hur det än var med det, visade det sig att
problemet inte försvann, när jag skaffat mig en laptop.
I går fick jag på
nytt problem, när jag skulle köpa tågbiljett. Jag hade genomfört betalningen,
och Paynova stängde sig, men jag hamnade i fel flik på SJ. Jag uppmanades att
öppna min internetbank och genomföra betalningen, fastän jag nyss gjort det!
Jag bestämde mig
för att betala biljetten en gång till.
Om jag inte gjorde det, var risken stor att jag inte skulle få tag på biljetten
utan att ringa SJ. Om jag betalade en gång till skulle (trodde jag) den ena
betalningen annulleras. Jag hoppades att jag denna andra gång skulle hamna i
rätt SJ-flik efter det att Paynova (förhoppningsvis!)
stängt butiken.
Det lyckades! När Paynova försvann fick
jag SJ:s budskap att ”betalningen
genomförts”.
I min mailbox låg det nu flera budskap från SJ om köpet. I
ett av dem fanns ” e-biljett för egen
utskrift”. Den låg i en bifogad fil. Men jag hade inte beställt e-biljett för egen utskrift”! Jag
använder inte min skrivare, eftersom jag tycker att bläcket är alldeles för
dyrt. Skrivaren har torkat ihop. Jag hade i stället valt att få biljetten i min mobil. Men i ett annat mail fanns
koden, med vilken jag skulle kunna hämta ut biljetten. Eftersom jag ändå skulle
till Karlstad nästa dag(i Filipstad finns ej längre någon möjlighet hämta ut tågbiljetter)
trodde jag alla problem var lösta.
Men
biljettautomaten på centralstationen i Karlstad vägrade spotta ut biljetten. Jag
uppmanades ta kontakt med manuella biljettförsäljningen. Där fick jag
förklaringen: Eftersom jag beställt ”e-biljett
för egen utskrift” (vilket jag inte gjort!), så fungerade inte koden.
En av
biljettförsäljarna drog ut biljetten, och därmed var allt klart.
Och när jag klickade in mig på mitt bankkonto, hade jag
betalt biljetten två gånger, men pengarna för den första betalningen hade
kommit tillbaka.
Kvar står dock att
jag är livrädd för Paynova!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar