tisdag 17 december 2013

Då: mindre kaffe i paketet. Nu: mindre tandkräm i tuben.



När jag köper tandkräm numera, tycker jag att tuben inte är full. Och det dröjer inte länge förrän den ser riktigt utkramad ut. Märkligt! Nog räckte tandkrämen längre för något år sedan! Lägger tillverkaren in mindre tandkräm i år än förra året?
   Jag kom att tänka på något som hände för ett par år sedan. Kaffepriset på den internationella råvarumarknaden hade gått upp kraftigt. Det gjorde att kaffet blev dyrare också i livsmedelsbutikerna. Men till min förvåning fick jag se att mitt favoritkaffe fortfarande såldes till samma pris. Bra! För att gardera mig mot att prishöjningen kanske väntade runt knuten köpte jag flera paket.
   Men när jag öppnade det första paketet, upptäckte jag något oväntat. Det innehöll inte samma mängd kaffe som tidigare! Det stod med ganska små bokstäver ”400 gram” i stället för ”500”. I själva verket hade mitt kaffe blivit betydligt dyrare.
   Prishöjningen doldes genom att minska på mängden. Det är att lura konsumenterna!
   Prismedvetna läsare kan naturligtvis invända att butiken förmodligen satt ut kilopriser på allt kaffe, som såldes. Dom tittar jag på ibland. Men den gången hade jag ingen tanke på det.
     Nu misstänker jag att jag har råkat ut för något liknande med min tandkräm, som verkar ha gott om plats inne i tandkrämstuben.
Man ska väl inte behöva vara tvungen att köpa tandkräm igen efter drygt en vecka!     
Och det där favoritkaffet köpte jag aldrig mer...  





Inga kommentarer: