När jag köper tandkräm numera, tycker jag att tuben inte är
full. Och det dröjer inte länge förrän den ser riktigt utkramad ut. Märkligt!
Nog räckte tandkrämen längre för något år sedan! Lägger tillverkaren in mindre
tandkräm i år än förra året?
Jag kom att tänka
på något som hände för ett par år sedan. Kaffepriset på den internationella
råvarumarknaden hade gått upp kraftigt. Det gjorde att kaffet blev dyrare också
i livsmedelsbutikerna. Men till min förvåning fick jag se att mitt favoritkaffe
fortfarande såldes till samma pris. Bra! För att gardera mig mot att
prishöjningen kanske väntade runt knuten köpte jag flera paket.
Men när jag öppnade
det första paketet, upptäckte jag något oväntat. Det innehöll inte samma mängd
kaffe som tidigare! Det stod med ganska små bokstäver ”400 gram” i stället för ”500”.
I själva verket hade mitt kaffe blivit betydligt dyrare.
Prishöjningen doldes
genom att minska på mängden. Det är att lura konsumenterna!
Prismedvetna läsare
kan naturligtvis invända att butiken förmodligen satt ut kilopriser på allt
kaffe, som såldes. Dom tittar jag på ibland. Men den gången hade jag ingen tanke
på det.
Nu misstänker jag
att jag har råkat ut för något liknande med min tandkräm, som verkar ha gott om
plats inne i tandkrämstuben.
Man ska väl inte behöva vara tvungen att köpa tandkräm igen
efter drygt en vecka!
Och det där favoritkaffet köpte jag aldrig mer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar