onsdag 8 januari 2014

Är Kina ett hot mot Norrbotten?

Trots vintermörker och kyla är det nu full aktivitet i Arvidsjaur och Arjeplog. För nu har vintertestsäsongen dragit igång. Och det som ska testas är Europas framtida bilmodeller, och det sker till största delen i de norrbottniska kommunerna.
   Den verksamheten har blivit en livsviktig injektion. Under vintersäsongen fördubblas befolkningen. Vintertesterna skapar massor av jobb: i bilverkstäder, i företag som ska preparera banor, åt bevakningsföretag och inte minst i hotell och restauranter. Kanske anlitas även norrbottningar som testförare.
   Men det har dykt upp hotfulla moln på himlen. Norrbottenkommunerna har fått konkurrenter. Ett moln bör tas på allvar för det handlar om Kina – och det är en konkurrent med enorma resurser. Kina kräver att biltillverkare förlägger utvecklingsverksamhet till Kina, i varje fall om de vill sälja bilar på den kinesiska marknaden, och vilken biltillverkare kan säga nej då?
   Kina är medlem av WTO, men har en benägenhet att inte följa dess regler. Värst är att statsmakten subventionerar kinesiska företag. Det leder till att västerländska företag konkurreras ut. Det kan fortgå, eftersom stater i väst drar sig för att protestera av rädsla för att helt bli avstängda från den gigantiska kinesiska marknaden. Ett bra exempel är de företag i väst, som tillverkar vindkraftverk. De har blivit utkonkurrerade av kinesiska företag, som tack vare statshjälpen nu dominerar den marknaden.
   Nu har kineserna startat egna vinterbiltester. De äger rum i nordligaste delen av Kina, där det är svinkallt på vintern. Men kanske klarar sig de norrbottniska kommunerna ändå, inte minst för att den delen av Kina är fattigt på sjöar. (Det är ju på isbanor som många tester äger rum). Dessutom har de europeiska bilföretaget i 20 år byggt upp infrastrukturer i Sverige, som de inte gärna lämnar.
Men det finns konkurrenter på närmre håll. I finska Lappland har ett företag byggt världens första hall för "året-runt tester". Om det går att testa bilarna både sommar och vinter blir de färdigtestade tidigare – och det är en fördel, som säkert kommer att locka företagen. Dessutom håller en värmländsk företagare i Sunne, inspirerad av skidtunneln i Torsby, på att leta kapital till en åretrunthall. Han har ”uppvaktat” flera biltillverkare om sina planer, något som naturligtvis irriterat kommunerna i norr. 
Farligaste konkurrenten är ändå Kina, som med allt sitt kapital snabbt skulle kunna smälla upp gigantiska åretrunthallar.

   Därför är det viktigt att inte regeringen är passiv inför det kinesiska hotet. Kommunerna i norr måste också ha åretrunthallar! En statlig investering måste kunna betraktas som en infrastruktursatsning, som alltså inte riktas till ett enskilt företag utan kan jämföras med en förbättring av vägnätet eller något annat som all verksamhet har nytta av. Minst en uppvaktning av näringsdepartementet har ägt rum – dock utan resultat.
  Något måste hända. Snart! Vintertesterna har blivit en livlina för dessa kommuner; ”det är vårt nav”. Det är, tyvärr, ingen överdrift att säga att utan biltesterna riskerar Arvidsjaur och Arjeplog att dö.

Inga kommentarer: