söndag 12 januari 2014

Kan färre elever i klassrummen få bort oordningen i skolan?

Kan färre elever i klassrummen  få bort oordningen i skolan?
Klasserna är för stora liksom barngrupperna i förskolan! Vi måste anställa fler lärare för att få ordning i skolan!

Detta är några exempel på krav, som framförs nu från flera politiska håll. Bakom kraven ligger uppfattningen att med mindre klasser blir det mera ordning i klassrummet och därmed kommer elevernas prestationer att bli bättre.
Visst ligger det något i det, även om expertisen säger att det inte finns några tydliga bevis på att det stämmer.
   Själv får jag några hågkomster, när jag hör eller läser om dylika utspel. Det ena är från den tid jag deltog i ett av EU:s skolprojekt. Vi var fyra skolor från fyra länder, som arbetade med europeisk energipolitik. Men vi skulle också lämna uppgifter om den egna skolan: antalet elever och lärare liksom antalet klasser. Utifrån dessa uppgifter fick vi fram antalet elever per lärare och medelantalet elever i klassrummen.
När matematiken var klar, blev jag mycket förvånad. Vår skola avvek kraftigt från övriga deltagande europeiska skolor (Från Österrike, Tyskland och Frankrike). Vi hade färre elever per lärare än övriga skolor. De senare hade betydligt fler elever i klassrummen. Jag blev mycket överraskad.
Den andra hågkomsten gäller en iakttagelse av en förskola i Spanien. Uppgifterna kommer från en svensk medborgare, som bott i Spanien och hade eget barn på förskolan. Hon blev mycket överraskad över barnen prestationer. De redovisade gruppvis, vad de lärt sig. Samtliga barn framträdde och redovisade. Alla kunde läsa.
Överraskande var också den perfekta ordningen. Alla lyssnade uppmärksamt under genomgångarna. Det var fler barn i grupperna än det som är normalt i Sverige.
    Den senaste Pisarapporten slår ju fast att Sverige ”leder”, när det gäller oordning och störningar i klassrummet. Dessutom har vi mer ”sen ankomst” än något annat deltagande land.
Är det så att vi intar denna tätposition, trots att vi har färre elever i klasser och barngrupper? I så fall löser vi knappast problematiken genom att göra klasser och barngrupper mindre. Grundproblemet är ju att hitta förklaringar till oordningen och stöket i den svenska skolan.
    Jan Björklund sa i en intervju att läraren borde låsa dörren för att förhindra tillträde till klassrummet av elever som kommer sent. För det fick han viss kritik: Elever ska ha rätt att ”komma in”, även om de kommer sent!  Själv misstänker jag att det inte lönar sig att låsa dörren. Många utestängda elever skulle hamra och banka på dörren så intensivt att det skulle störa mindre, om de blivit insläppta.      
  Tyvärr misstänker jag att vi ligger i topp i ett annat avseende. Lärarlönerna år låga, men vi har ändå en mycket dyr skola. Så var det för cirka 15 år sedan, och jag tvivlar på att det har ändrat sig sedan dess.

Blev det ordning i klassrummet, behöver en lärare inte många andra hjälpmedel än ”svartatavlan” (som nu i allmänhet är grön) och lite krita. Det kostar inte mycket. Nu vräks datorer och annan teknik över skolorna, men det löser inte ordningsproblemen. Tvärtom! Under lektioner kan elever ägna sig åt facebook i stället för det lektionen ska handla om.        

Inga kommentarer: