måndag 27 januari 2014

Ett butiksbiträde: Arbetar jag gratis för bankerna?


Det undrar hon i en insändare i Expressen. Jag kan inte låta bli att lägga ut den här:
"Bankerna har lagt över ansvaret på oss och det får vi betala dyrt för!
Vi butiksbiträden säljer inte bara varor vi har i våra butiker; vi måste också agera bank; helt ok om vi faktiskt tjänade lite på detta. Bankerna har ju gjort det genom att stänga bankkontor, och bankomaterna försvinner en efter en.
   Vi ska idag, utöver det jobb vi är anställda för hantera stora mängder kontanter; pengar butiken får betala för att växla in eller ut hos bankerna. För de tar givetvis betalt av oss för att sköta deras jobb.
Vi utsätts för en större rånrisk, då vi ska hantera dessa kontanter.
   Vet ni kunder att vi butiker måste betala för att förse er med kontanter?
  Vet ni att era banker inte bara tar ut avgifter av er, utan även av oss för att ni ska kunna komma över kontanter?

   Jag tycker faktiskt att det är mycket fel att storbankerna kan plocka in enorma vinster, när de inte ens gör sina jobb längre. Det finns få ställen idag, där du kan sätta in/ta ut pengar.
   Jag trodde i min enfald att det var just det bankerna var till för: Att ta hand om pengar.
      Undrar om jag kan begära ut lön hos bankerna för varje rent uttag som görs hos mig under en dag? Jag undrar om bankerna en dag erbjuder sig att vara ärliga mot sina kunder och berättar vad kunderna egentligen får från sina banker?
   Jag bara undrar … är jag butiksbiträde eller en (gratisanställd) banktjänsteman?"

Har hon inte rätt?
Sveriges banker skor sig på handelns gratistjänster. De utför bankernas jobb.
Det finns fler underligheter: Förr vad det ju så att man fick ränta, när man satte in pengar på banken. Det är inte självklart längre. I stället får löntagarna betala en avgift (visserligen liten) för sitt lönekonto. Barn som förr sparade i spargrisen och sedan gick till banken med grisen för att tömma den där och sätta in pengarna, kunde få en liten uppmuntrande liten present för sitt sparande. Nu, har jag hört, kan banken ta betalt för att ha räknat pengarna!

Och så har vi det märkliga med att vi har banker, som inte har några pengar…
Jag läste om en tysk banktjänsteman, som vägrade tro att den kan vara så!
När banker tog bort sin kassa så motiverade de det med att den fanns en bankomat.
De bekymrade sig inte över att det finns gamla människor, för vilka bankomaterna är okända fenomen.
Men nu håller även bankomaterna på att försvinna! Eller rättare sagt: Storbankerna anser sig tydligen inte ha råd med att ha en egen automat. Två eller tre banker ska dela på en automat!
Men så illa kan det väl inte vara med bankernas ekonomi?

De gör ju storvinster! 

Inga kommentarer: