fredag 3 januari 2014

KABELBRAND och KAOS hos SJ!

Jag firade nyår i Dalarna och råkade ut för KALABALIKEN, som orsakades av en KABELBRAND och ledde till att bland annat SJ:s BILJETTMASKINERI slogs ut.

DESSUTOM var det  hos mina värdar omöjligt koppla upp sig på internet. (Vi var flera som försökte!)
Men det gick att ringa under nyårsdagen och nyårskvällen - dock inte till SJ.
Men den andra januari var det på morgonen möjligt komma fram till SJ- men efter timslångt köande.
Min värdinna började ringa klockan åtta på morgonen. Efter cirka tre kvart var hon nummer 11 i kön och kunde ana "ljuset i tunneln". Men nästa gång hon hörde "körösten" hade hon könummer 38! Och därefter nummer 41!
Hur kan det bli så?
Till sist var hon framme. Jag blev bokad på ett tåg och skulle få biljetten i mobilen. Dessutom fick jag ett bokningsnummer.
Men någon biljett kom aldrig in på min mobil.
Det var ingen stor överraskning. SJ hade meddelat att tågresenärer kunde råka ut för det. I så fall skulle det vara möjligt att åka på bokningsnumret.
När jag klev på mitt första tåg, ett lokaltåg, som inte seglade under SJ-flagg, verkade personalen dåligt informerad om problematiken. Lokaltåget gick till Västerås, där jag skulle gå på en SWEBUS till Karlstad. Den mellanlandningen gav mig cirka 20 minuters paus, som jag utnyttjade till att försöka få utnågon form av färdbiljett på den bemannade järmvägsstationen i Västerås. För tänk om SWEBUS-chauffören inte kände till att det gick att åka på ett bokningsnummer? Det blev en kamp mot klockan för det många som köade. Jag hann med knapp marginal och hade med mig till bussen två A4-sidor om min fortsatta resa.
  Busschauffören granskade misstroget mina dokument och sade till sist att det fattades en "SWEBUS-kod".
"Men", tillade han, "det är ju inte ditt fel, så du får åka."
   Därefter blev det inte fler problem. Jag bytte till ny buss i Karlstad, och Värmlandstrafiks chaufför, vinkade bara avvärjande, när jag plockade fram mina dokument. Det var bara att kliva in och sätta sig.
   Men sedan finns det en annan vinkling av mitt öde. Är det verkligen rimligt att så mycket kan slås ut av en kabelbrand? Det drabbade ju många verksamheter, till och med systembolaget!
Och ska det ta så lång tid att få allt att fungera igen?
   Skulle några planerade och organiserade kabelbränder kunna skapa kaos i hela Sverige?
Till sist: Sorgligt att det fortfarande finns ganska stora tätorter  i glesbygdskommuner, där det kan vara så gott som omöjligt att  komma ut på internet!

Inga kommentarer: