tisdag 15 oktober 2013

Datoriseringen av bilarna slår ut glesbygdens bilverkstäder.

Expressen kan vara rikets mest glesbygdsfientliga tidning. Budskapet på ledarsidan är "Lägg er ned och dö! Det är oundvikligt!" Politikers försök att vända utvecklingen besvaras med hån och sarkasmer.
Men på samma sida har  Expressen en s.k.  fristående kolumnist,  Tommy Hammarstrand, och han har ett helt annat budskap.
   Han vet vad han talar om, för han bor i en glesbygdsregion, Eda i Värmland.
   14 oktober skrev han en krönika med rubriken Smarta bilar är bara dumheter. Han börjar med att konstatera att utan bilen fungerar inte livet på landet. Själv har han ett par mil till affären. De som arbetar i Charlottenberg eller Arvika kan knappast pendla med buss, "för det går ingen buss." Tåget "finns på andra sidan Hammarhöjden, någon mil bort." Vägarna "är som de är, grusiga gropiga spruckna och eländiga" varför även bilverkstaden är "nödvändig för att landsbygden ska kunna fungera"; det blir ständiga byten av allt som skakat loss. "Överallt i bygderna finns det fortfarande sådana små verkstäder, vanligen enmansföretag, som sköter det nödvändiga underhållet och ser till att omloppet fungerar."
Men en dag tändes en varningslampa på hans bil, en Opel från 2005. Det var ingenting som hans verkstad kunde diagnostisera: "för den saken behövs ett mätverktyg, en dator som kostar en tjugo-trettiotusen kronor och som dessutom måste uppdateras varje år för så där fem tusen kronor". Det krävs en större omsättning än vad en glesbygdsverkstad har för att en så stor investering ska löna sig.
   Men inte nog med det: "De små verkstäderna har svårt att få tillgång till nödvändiga koder för att kunna använda datorinstrumentet." ..."De stora biltillverkarna...ser till att endast auktoriserade märkesverkstäder får access till bilens datorsystem." Det leder till att "bara de stora auktoriserade klarar av att reparera nya bilar, eftersom praktiskt taget allt numera styrs och hanteras av datorer."
   När han kommer till Opelverkstaden för att få reda på, varför varsellampan lyser, får han svaret att det är en givare inuti nedre delen av insuget som larmar. För att släcka lampan, något som är nödvändigt för att bli godkänd i besiktningen, måste hela insugningsdelen bytas, femtusen kronor.
Utvecklingen "gör bilarna allt svårare och allt dyrare att reparera, det handlar nu  bara om att byta komponenter, men inte om att laga någonting".
Tommy Hammarstrand avslutar med följande slutsats:
"Det är en utveckling, som motverkar all självverksamhet och som hotar de små fria verkstadsföretagen; den påskyndar centraliseringen och specialiseringen och gör livet på landet allt vanskligare och besvärligare."
Expressens ledarskrivare borde läsa Tommy Hammarstrand noggrannare - och ta intryck.
 

Inga kommentarer: