Grundorsaken är
naturligtvis den världsekonomiska krisen, som slog hårt mot bilindustrin, som
ju varit levebrödet nummer ett för Detroit. Nu lär det värsta vara över, men
antalet anställda inom den sektorn kommer inte att bli vad det en gång var.
Gunnar Sträng,
legendarisk finansminister i Sverige, sa en gång ”Det som är bra för Volvo, är
också bra för Sverige”, och det låg väl något idet. För Göteborg betyder
bilindustrin fortfarande en hel del. Men situationen har ändrat sig mycket,
och det finns illavarslande tecken. Volvo Lastvagnar (alltså inte Volvo
personbilar) kom med en dålig kvartalsrapport häromdagen. Cirka 2000 jobb måste
bort, och risken är stor att merparten kommer att drabba Göteborg. Volvo Personbilar
är numera ett kinesiskt företag, och förmodligen kommer det att expandera – i
Kina. På lång sikt kan vad som helst hända. I varje fall att viktiga delar av
verksamheten flyttar till Kina.
Göteborg har ju
varit en utpräglad industristad, men det är inte bara bilindustrin som gått
tillbaka. En gång i tiden låg världens främsta varv i Göteborg. I dag finns i
stort sett ingenting kvar av det.
Grundproblemet för Göteborg
är att staden inte lyckats kompensera sig för förlusterna inom
tillverkningsindustrin. Det bör numera ske genom att producera kvalificerade
tjänster, och det är tydligen inte Göteborg så bra på.
Jag minns några
föreläsningar som kulturgeografer från Göteborg höll under en länsstudiedag i
början av 1970-talet. Där fick lyssnarna veta att Göteborg var sämre än Malmö,
när det gällde locka till sig företags huvudkontor. I dag torde Malmö vara ännu
mera lockande genom bron och närheten till Köpenhamn. Under hösten har det
publicerats statistik, som visar att Stockholmsregionen växer i särklass mest
av våra tre storstäder. Malmö är tvåa. Det skrevs till och med att den dagen
kommer då Malmöregionen är större än Göteborgsregionen.
En annan
iakttagelse: Värmland har traditionellt haft en dragning till Göteborg. Kanske
håller Stockholm på att bli mer lockande för värmlänningar. Ett tecken på det
är en gymnasieklass, som träffades för att fira 20-årsdagen av sin
studentexamen. Jag fick en klasslista som visade var de bodde idag. Inte en
enda elev fanns kvar i Filipstad, men desto fler, cirka halva klassen, hade
blivit stockholmare. Endast ett par elever hade slagit sig ned i
Göteborgstrakten .
Förmodligen kommer
Göteborg att klara sig bättre än Detroit. Men det är en klen tröst. Stagnationen
måste brytas!Vad gör stadens politiker?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar