måndag 28 oktober 2013

Går det lika illa för Göteborg som för Detroit?


 
Miljonstaden Detroit befinner sig i ett bedrövligt tillstånd. Hela stadsdelar håller på att förfalla, massor av hus står tomma. Kommunen håller på att gå i konkurs.

   Grundorsaken är naturligtvis den världsekonomiska krisen, som slog hårt mot bilindustrin, som ju varit levebrödet nummer ett för Detroit. Nu lär det värsta vara över, men antalet anställda inom den sektorn kommer inte att bli vad det en gång var.

   Gunnar Sträng, legendarisk finansminister i Sverige, sa en gång ”Det som är bra för Volvo, är också bra för Sverige”, och det låg väl något idet. För Göteborg betyder bilindustrin fortfarande en hel del. Men situationen har ändrat sig mycket, och det finns illavarslande tecken. Volvo Lastvagnar (alltså inte Volvo personbilar) kom med en dålig kvartalsrapport häromdagen. Cirka 2000 jobb måste bort, och risken är stor att merparten kommer att drabba Göteborg. Volvo Personbilar är numera ett kinesiskt företag, och förmodligen kommer det att expandera – i Kina. På lång sikt kan vad som helst hända. I varje fall att viktiga delar av verksamheten flyttar till Kina.

   Göteborg har ju varit en utpräglad industristad, men det är inte bara bilindustrin som gått tillbaka. En gång i tiden låg världens främsta varv i Göteborg. I dag finns i stort sett ingenting kvar av det.

   Grundproblemet för Göteborg är att staden inte lyckats kompensera sig för förlusterna inom tillverkningsindustrin. Det bör numera ske genom att producera kvalificerade tjänster, och det är tydligen inte Göteborg så bra på.

   Jag minns några föreläsningar som kulturgeografer från Göteborg höll under en länsstudiedag i början av 1970-talet. Där fick lyssnarna veta att Göteborg var sämre än Malmö, när det gällde locka till sig företags huvudkontor. I dag torde Malmö vara ännu mera lockande genom bron och närheten till Köpenhamn. Under hösten har det publicerats statistik, som visar att Stockholmsregionen växer i särklass mest av våra tre storstäder. Malmö är tvåa. Det skrevs till och med att den dagen kommer då Malmöregionen är större än Göteborgsregionen.

   En annan iakttagelse: Värmland har traditionellt haft en dragning till Göteborg. Kanske håller Stockholm på att bli mer lockande för värmlänningar. Ett tecken på det är en gymnasieklass, som träffades för att fira 20-årsdagen av sin studentexamen. Jag fick en klasslista som visade var de bodde idag. Inte en enda elev fanns kvar i Filipstad, men desto fler, cirka halva klassen, hade blivit stockholmare. Endast ett par elever hade slagit sig ned i Göteborgstrakten . 
   Förmodligen kommer Göteborg att klara sig bättre än Detroit. Men det är en klen tröst. Stagnationen måste brytas!
Vad gör stadens politiker?

Inga kommentarer: