lördag 26 oktober 2013

Har köpt nya vinterdäck - dubbdäck!


Jag har köpt nya vinterdäck.

Dubbdäck.

Visserligen tvekade jag en aning, eftersom det skrivs och sägs mycket negativt om dubbdäck, framför allt av journalister och politiker i storstäderna. Den farliga luft, som de har, kommer till viss del från dubbdäcken, i varje fall under vintermånaderna. Och som en sådan journalist skrev häromdagen: ”Det är bara, när det råder blixthalka, som dubbdäcken är till nytta.”

Vadå ”bara när det råder blixthalka!

Jag tänker på de gånger jag kört bil mot Filipstad efter besök i Karstad och det har varit en aning blött på vägen. Men det har börjat klarna, och temperaturen faller .

Till under nollan.

Jag märker att det börjar bli blixthalka.

Det är inte trevligt.

Då känns det bra att ha dubbdäck.

 Vi som lever i småstäder riskerar nog inte att dubbdäcken här gör någon större skada. Det finns inte några större ytor att åka omkring på och riva upp de där partiklarna i luften. Centrum är inte större än ett par kvarter, och det finns en jättestor avgiftsfri parkeringsplats strax intill. Där kan man ställa bilen och sedan promenerande ta sig till de butiker, som ännu inte slagit igen på grund av vikande kundunderlag.

Däremot är vi i behov av att ibland åka in till de större städerna i omgivningen. Ett dubbdäcksförbud där skulle göra det besvärligt för oss. Våra hemresor skulle bli mera riskabla.

Det farliga för oss, när det gäller dubbdäcken, är alltså att inte få använda dem - inte partiklarna i luften.

 

Inga kommentarer: